Wat is website optimalisatie en hoe doe je dit in 5 stappen?
In het huidige digitale tijdperk is het voor bedrijven belangrijker dan ooit om een goed functionerende website te hebben. Niet alleen vertegenwoordigt een website jouw bedrijf in de online wereld, maar hij dient ook als basis voor al jouw online marketinginspanningen.
Dus: hoe kun je ervoor zorgen dat je website optimaal presteert? In deze blog leggen we uit wat website optimalisatie is en ook wat 5 stappen zijn om dit te realiseren.
Wat is website optimalisatie?
Om ervoor te zorgen dat mensen jouw site daadwerkelijk kunnen vinden, moet je deze optimaliseren voor zoekmachines. Website optimalisatie is het proces van ervoor zorgen dat jouw site is ontworpen op een manier die het gemakkelijk maakt voor zoekmachines om te indexeren en te rangschikken.
Dit omvat zaken als het kiezen van de juiste trefwoorden en zinnen, het creëren van leesbare en trefwoordrijke inhoud, en ervoor zorgen dat de code van de site schoon en goed georganiseerd is. Door de tijd te nemen om een website te optimaliseren, kun je ervoor zorgen dat de site zichtbaar is voor potentiële klanten wanneer zij zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt.
Doel website optimalisatie
Het doel van website-optimalisatie is de ervaring van websitebezoekers en hun betrokkenheid bij de site te verbeteren om de kans te vergroten dat zij een gewenste actie ondernemen, zoals het doen van een aankoop of het aanvragen van meer informatie.
Het daadwerkelijke doel varieert en is afhankelijk van het soort bedrijf, de doelgroep van het bedrijf en de gewenste actie van dat publiek: een aankoop, het invullen van een formulier of het lezen van een artikel. De gewenste actie van een websitebezoeker kan ook conversies zijn, of het aantal publieksleden dat een bepaalde actie voltooid.
Wat is er nodig voor website optimalisatie?
Om een website te optimaliseren, moet jij als website-eigenaar een duidelijk inzicht hebben in de doelgroep en in wat zij zoeken wanneer zij de site bezoeken. Je moet ook gegevens over de website prestaties en het gebruikersgedrag bijhouden om vast te stellen welke gebieden moeten worden verbeterd.
Website optimalisatie is een continu proces dat regelmatige experimenten en beoordelingen vereist om de prestaties van de website te blijven verbeteren. Met de juiste aanpak kan website-optimalisatie een krachtig instrument zijn om bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
Stappen website optimalisatie
Als je een voor conversie geoptimaliseerde website wilt maken, moet je een aantal belangrijke stappen nemen:
Stap 1. Bepaal het doel van je website-optimalisatie
Verschillende soorten bedrijven hebben verschillende doelstellingen waarvoor je wilt optimaliseren. Als je bijvoorbeeld een E-commerce website beheert, wil je uitzoeken hoe je de aankopen en de gemiddelde bestelwaarde (AOV) kunt verhogen.
Om dit te doen, zal een website-eigenaar kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitvoeren op belangrijke pagina’s van de website die van invloed zijn op het uiteindelijke doel van de site. Het is belangrijk dat bezoekers meteen begrijpen wat het bedrijf aanbiedt, en dat ze hun weg kunnen vinden naar de tweede stap (een klik).
Stap 2. Kijk hoe jij jouw doelstelling kunt beïnvloeden
Nadat je hebt vastgesteld welk doel je wilt verbeteren, moet je de slecht presterende punten op een webpagina identificeren en een hypothese formuleren over hoe deze elementen kunnen worden getest om de conversie te verbeteren.
Stap 3. Maak een lijst met variabelen die het experiment zal testen
Het opstellen van een lijst met variabelen die het experiment zal testen helpt je te bepalen welke factoren het belangrijkst zijn voor jouw website en welke je kunt veranderen zonder het algemene uiterlijk van de site aan te tasten. Door zorgvuldig de juiste variabelen te kiezen, kun je een website maken die zowel uniek als effectief is.
Stap 4. Voer het experiment uit
Zorg er bij het uitvoeren van het experiment voor dat je voldoende gegevens verzamelt om je conclusies statistisch significant te maken. Je wilt zakelijke beslissingen niet baseren op onovertuigende gegevenssets.
Stap 5. Meet de resultaten, trek conclusies en itereer dan
De resultaten van een experiment zullen aantonen of de wijzigingen aan het website-element al dan niet een verbetering hebben opgeleverd. Een winnende variant kan de nieuwe basislijn worden, en iteratief worden getest naarmate meer ideeën voor verbetering worden gegenereerd. Een verliezende test is nog steeds een waardevolle leermogelijkheid, en kan richting geven aan wat de volgende keer in het optimalisatieproces moet worden geprobeerd.
Website-optimalisatie kan veel meetbare bedrijfsvoordelen bieden, mits correct uitgevoerd. Is de info in deze blog voldoende of heb je graag dat wij e.e.a. voor je uit handen nemen?
Neem nu contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden! Wij helpen je graag met het laten maken of optimaliseren van je website.
Wil je meer waardevolle informatie?
Neem dan contact op met AceStart en begin de online boost die jouw bedrijf verdient!
Samen met onze kennis maak jij jouw bedrijf tot een online succes.