Leestijd

4,4 min

Geschreven door

AceStart

4 basisregels voor het ontwerpen van een website

Als het gaat om het ontwerpen van websites zijn er zoveel verschillende stijlen en richtingen waarin je website kan gaan: van stijlvol tot minimalistisch, van speels en levendig tot strak en modern. Hoewel de uiteindelijke look-and-feel uw persoonlijke stijl, werkterrein en merkidentiteit moet uitstralen, zijn er een paar basisregels die altijd van toepassing zijn.

Hieronder hebben we vijf eenvoudige tips voor website ontwerp verzameld die je site effectief en overtuigend maken.

Regel 1. Houd je homepage minimalistisch en vrij van rommel

Bezoekers moeten zo snel mogelijk begrijpen waar jouw website over gaat, zonder te hoeven scrollen of ergens te klikken. De homepage van uw website moet de kernboodschap onmiddellijk overbrengen. We lezen nooit elk woord op een website. In plaats daarvan scannen we snel de pagina en pikken we sleutelwoorden, zinnen en afbeeldingen eruit. Met dit bekende gedrag in gedachten is het beter een beroep te doen op emoties dan op het aantal woorden.

Hoe minder bezoekers hoeven te lezen, aan te klikken of te onthouden, hoe beter ze de inhoud kunnen verwerken en evalueren. Door rekening te houden met afnemende aandachtsspanne en te kiezen voor een modern websiteontwerp, is het waarschijnlijker dat gebruikers doen wat jij van hen verlangt.

  • Maak ruimte in uw inhoud
  • Maak gebruik van witruimte tussen elementen. Door sommige delen leeg te laten, geeft u het ontwerp een veel ruimtelijker en evenwichtiger gevoel. Schrijf uw tekst in hapklare, leesbare paragrafen.
  • Voeg beeldmateriaal toe
  • Media van hoge kwaliteit, zoals mooie foto’s, doen wonderen als alternatieve manieren om uw punt over te brengen.
  • Voeg een call-to-action toe
  • Moedig voor het doen van een aankoop tot inschrijven sitebezoekers aan om de door jou bedoelde actie uit te voeren door een call-to-action (CTA) knop op de homepage van je site te plaatsen.

Regel 2. Ontwerp met visuele hiërarchie in gedachten

Hiërarchie is een belangrijk ontwerpprincipe dat helpt om de inhoud op een duidelijke en effectieve manier weer te geven. Door het juiste gebruik van hiërarchie kun je de aandacht van de bezoekers naar bepaalde pagina-elementen leiden in volgorde van belangrijkheid.

De belangrijkste onderdelen van visuele hiërarchie zijn:

  • Grootte en gewicht.
    Benadruk de belangrijkste elementen, zoals bedrijfsnaam en logo, door ze groter en visueel prominenter te maken. Lezers hebben de neiging om eerst naar grote en vette titels te gaan, en pas daarna naar kleinere paragraaf teksten.
  • Plaatsing van elementen.
    Gebruik de juiste lay-out van de website om de ogen van je bezoekers in de juiste richting te sturen. Je kunt bijvoorbeeld een belangrijke call-to-action knop helemaal in het midden van het scherm plaatsen, of je logo in de header.

Zodra u een duidelijke hiërarchie voor uw informatie vaststelt, kunnen lezers niet anders dan volgen. Pas vervolgens kleur, contrast en spatiëring toe voor verdere accentuering, waarbij je erop let wat de meeste aandacht trekt en ervoor zorgt dat dit opzettelijk gebeurt.

Regel 3. Creëer gemakkelijk te lezen website-inhoud

“Leesbaarheid” meet hoe gemakkelijk het voor mensen is om woorden, zinnen en zinnen te herkennen. Als de leesbaarheid van je site hoog is, kunnen gebruikers er moeiteloos doorheen scannen of skimmen. Zo wordt het opnemen van informatie een fluitje van een cent. Het bereiken van leesbaarheid van websites is relatief eenvoudig; probeer deze hoofdregels:

  • Contrast is de sleutel
    Voldoende contrast tussen tekstkleur en achtergrondkleur is belangrijk voor de leesbaarheid, maar ook voor de toegankelijkheid van de website. Hoewel het kleurenschema van jouw website waarschijnlijk representatief is voor de kleuren van jouw merk, moet je ervoor zorgen dat er voldoende contrast is tussen de elementen.
  • Lettergrootte
    De meeste mensen zullen moeite hebben om kleinere lettertypes te zien. Een typische vuistregel voor webdesign is om de tekst minstens 16pt groot te houden. Houd er wel rekening mee dat dit getal volledig afhangt van de lettertypen die je voor je website kiest.
  • Beperk het aantal lettertypes
    Gebruik niet meer dan drie verschillende lettertypes op één website. Sommige projecten vragen misschien om uitgebreidere lettercombinaties, maar te veel verschillende lettertypes zien er meestal rommelig uit en leiden af van jouw merkidentiteit.
  • Gebruik tekst thema’s
    Om een duidelijke hiërarchie aan te brengen, zorg je ervoor dat je geschreven website-inhoud gevarieerd is in grootte en gewicht – van een grote titel, tot kleinere subkoppen, tot de nog kleinere paragraaf of bodytekst. Deze handige website design tip kan ervoor zorgen dat er altijd iets is dat de aandacht van de lezers trekt.

Regel 4. Blijf mobiel vriendelijk

Alle bezoekers van je website moeten optimaal kunnen genieten van jouw professionele website, ongeacht het apparaat waarop ze surfen. Bij het ontwerpen van een website maakt Wix automatisch een mobielvriendelijke versie van jouw site, zodat je gelijke tred kunt houden met de steeds mobielere wereld.

Bekijk de mobiele versie van je website terwijl je je verplaatst in de positie van de gebruiker, en test elke pagina, gebruikersactie en knop.

Je mobiele website moet schoner en minder onoverzichtelijk zijn dan de desktopversie, dus overweeg pagina-elementen te minimaliseren en sommige onderdelen, zoals het menu, te verkleinen. Er zijn ook unieke mobiele functies die je kunt gebruiken om het mobiele ontwerp een boost te geven.

Denk jij nu: “jemig, wat een regels om rekening mee te houden”? Schroom dan niet en neem vandaag nog contact met ons op. Wij helpen je graag met het laten maken van een professionele website!

Wil je meer waardevolle informatie?

Neem dan contact op met AceStart en begin de online boost die jouw bedrijf verdient!

Samen met onze kennis maak jij jouw bedrijf tot een online succes.

Jacco van Lith
Webmaster bij AceStart

Dit formulier is onderhevig aan onze privacyverklaring

Gerelateerde tips