Het vangnet van een zelfstandige ondernemer (5 tips)
Je wordt als startende ondernemer dagelijks om de oren geslagen met zogenaamde shortcuts. Handige tips, life hacks, gouden trucjes en eenvoudige verdienmodellen. Die verzameling shortcuts dienen om een beginnende onderneming nog wat meer efficiënter te maken. Deze 5 tips springen er vaak het meeste uit en kunnen je heel veel moeite besparen. We zetten ze langs deze weg even op een rijtje.
Tip 1: Zorg voor een vangnet als zelfstandige ondernemer
Het is een algemeen gegeven dat je als zelfstandig ondernemer geen beroep kunt doen op een financieel sociaal vangnet van je werkgever. Dat is voor elke startende ondernemer een heikel punt. Wat als je om een of andere reden werkongeschikt geraakt, slachtoffer bent van een verkeersongeval of te maken krijgt met ziektesymptomen? Het hele sociale stelsel van de overheid valt dan plots ineens weg. Gelukkig kan je deze situatie voorkomen als startende ondernemer door een AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering) af te sluiten. Deze verzekering vermijdt dat je zonder inkomsten valt bij ziekte of een ongeval. Hopelijk gebeurt dit nooit, maar je kan maar moeilijk in een glazen bol kijken. Daarnaast moet je als startend ondernemer ook aan je pensioen denken. Als zelfstandig ondernemer of zzp’er bouw je niet zelf een automatisch pensioen op. Dit is een pijnpunt dat je allemaal zelf zal moeten regelen. Verlies evenmin een rechtsbijstandsverzekering uit het oog die je een ruggensteun geeft bij een mogelijke juridische conflictsituatie.
Tip 2: Maak dat je met je belastingen in orde bent
Als zelfstandige ondernemer heb je op fiscaal vlak enkele verplichtingen te vervullen. Zo moet je elk kwartaal een BTW aangifte doen en jaarlijks de inkomstenbelasting netjes invullen. Het zijn slechts 2 dingen die verplicht zijn maar die wel een grote financiële impact op je bedrijf hebben. Als je dit allemaal een te grote rompslomp vindt, heb je de mogelijkheid om een Kleine Ondernemers Regeling (KOR) aan te vragen waardoor je niet elke 3 maanden belasting moet afdragen. De hamvraag luidt of deze speciale regeling wel bij je onderneming past. Let goed op: er zitten wel enkele addertjes onder het gras als je voor deze KOR optie kiest. Informeer je uitgebreid hierover.
Tip 3: De opening van een zakelijke bankrekening
Heel veel startende ondernemers zien niet meteen het nut ervan in om een zakelijke rekening te openen. Het is immers geen verplichting en dat is de hoofdreden waarom ook het zakelijke gedeelte op de privé rekening wordt geplaatst. De vraag luidt of dit ook wel een goed idee is. Boekhoudkundig gezien is dat niet de beste oplossing. Veel hangt af van het zakelijk betaalverkeer. Als je maar weinig betalingen maandelijks binnenkrijgt, heb je dit niet echt nodig en volstaat een privé rekening. Het hangt een beetje af van je persoonlijke situatie.
Tip 4: Het bewaren van de administratie voor 7 jaren
De meeste ondernemers hebben een hekel om de administratie bij te houden. Nochtans is dit een wettelijke verplichting. De periode is vastgelegd op 7 jaar om alle rekeningen zoals inkomende en uitgaande facturen zorgvuldig bij te houden. De dag van vandaag heb je verschillende soorten boekhoud software. Uiteraard kan je zelf op je eigen maat een bepaald administratiesysteem bedenken dat het beste past voor je onderneming. Dit kan je bijvoorbeeld uitwerken in een Excel bestand. Een kleine raadgeving. Hou het aantal gewerkte uren bij in een apart bestand. Bij een eventuele controle heb je dit dan meteen bij de hand.
Tip 5: Zorg altijd dat je geld achter de hand hebt voor de belastingen
Als startend ondernemer is het heel belangrijk dat je voorziet in een kleine buffer om je (onvoorziene) kosten te betalen. Dit kan dan worden gebruikt voor financiële tegenvallers wanneer je in een bepaalde maand minder inkomsten ontvangt of voor geld dat je voorziet voor de Belastingdienst. Hou voor ogen dat je 30 procent belastingen moet betalen op wat je hebt verdiend. Startende ondernemers durven dit wel eens uit het oog verliezen.
Wil je meer waardevolle informatie?
Neem dan contact op met AceStart en begin de online boost die jouw bedrijf verdient!
Samen met onze kennis maak jij jouw bedrijf tot een online succes.