Aandachtspunten voor startende ondernemers
Bij het opstarten van een onderneming komt een en ander bij kijken. De kans op slagen is een stuk groter als je goed voorbereid aan de slag gaat bij de oprichting van een bedrijf. Daarom kan je best met een heus stappenplan voor de dag komen. Het geeft je een houvast. Volgende aandachtspunten moeten zeker aan bod komen als je een bedrijf wil opstarten. Een kleine checklist in een notendop die een ruggensteun vormt.
1. Het schrijven van een ondernemingsplan
Als startende ondernemer is het belangrijk dat je een ondernemingsplan uittekent zodat je de zwakke en sterke aandachtspunten duidelijk in kaart brengt. Dit is een niet te onderschatten invalshoek als je op zoek bent naar mogelijke investeerders. Een ondernemingsplan is een gedetailleerde blauwdruk wat je onderneming allemaal van activiteiten gaat doen. Of dit producten of diensten zijn maakt weinig of niets uit. Voor investeerders en bankinstellingen is dit een doorslaggevende voorwaarde om voldoende startkapitaal in te zamelen.
2. Maak een keuze welke rechtsvorm het beste past
Wanneer een onderneming het levenslicht ziet, moet je kiezen welke rechtsvorm het beste bij je bedrijf past. Dit hangt af van je persoonlijke situatie. Voor een zzp’er is de keuze vlug gemaakt en zal in de meeste gevallen voor een eenmanszaak gaan. Maar wat met een Besloten Vennootschap of een VOF? De verschillende rechtsvormen kunnen nogal van elkaar verschillen op vlak van verdeling van eventuele aandelen en aansprakelijkheid. Win voldoende informatie online in. Hou er rekening mee dat sommige rechtsvormen extra kosten met zich zullen meebrengen.
3. Het inschrijven in het handelsregister of bij de notaris
Elke (zelfstandige) ondernemer die met een bedrijf wil beginnen, zal langs de Kamer van Koophandel (KvK) moeten langs gaan om zich in te schrijven in het handelsregister. Dat geldt zowel voor een maatschap, eenmanszaak, VOF of CV. In het geval dat je overweegt om een onderneming met rechtspersoonlijkheid op te richten, dan wordt over het algemeen de inschrijving door een notaris in orde gebracht.
4. De belastingdienst en het BTW identificatienummer
Eenmaal als je bedrijf is ingeschreven in de Kamer van Koophandel (KvK), is het niet meer nodig om zich ook bij de Belastingdienst in te schrijven. De gang van zaken is dat de KvK automatisch alle administratieve gegevens doorgeeft. Je ontvangt dan automatisch een BTW identificatienummer en een omzetbelastingnummer. Een addertje onder het gras schuilt in het feit dat je door de Belastingdienst niet meteen als ondernemer wordt beschouwd. Check dit heel goed na. Dit kan immers gevolgen hebben waarop je inkomstenbelasting wordt berekend.
5. Het openen van een zakelijke rekening
Wat soms over het hoofd wordt gezien. Hou de privérekening en de zakelijke rekening heel goed van elkaar gescheiden. Bij het opstarten van een bedrijf is het openen van een zakelijke rekening heel belangrijk. Op deze manier voorkom je zakelijk administratief zoekwerk. Het is een absolute aanrader om in de toekomst verwarring te voorkomen.
6. Het organiseren van de administratie
Wanneer je zelf niet zo’n handige Harry bent in cijfers, kan je ook bewust gaan kiezen om het administratief rompslompgedeelte uit te besteden aan een administratiekantoor of accountant. Zeker in de opstartfase van een onderneming is hulp van buiten uit aan te bevelen. Een financiële adviseur blijft steeds op de hoogte van de meest actuele hernieuwde fiscale regels.
7. De zoektocht naar potentiële klanten
Een bedrijf staat of valt met groot aantal opdrachtgevers of voldoende potentiële klanten. Zaak is dat je het professionele netwerk zo snel mogelijk gaat uitbreiden. Denk hierbij aan een marketingstrategie zoals sociale media, telefonische acquisitie of plan netwerk bijeenkomsten. Vraag referenties aan verschillende tevreden klanten. LinkedIn is daar een goed platform voor.
Wil je meer waardevolle informatie?
Neem dan contact op met AceStart en begin de online boost die jouw bedrijf verdient!
Samen met onze kennis maak jij jouw bedrijf tot een online succes.