6 praktische tips voor ondernemers
Het opstarten van een onderneming doe je niet in een oogopslag. Daar komen wel enkele praktische dingen bij kijken die je misschien in eerste instantie over het hoofd ziet. Belangrijk is dat je bepaalde valkuilen gaat vermijden die op je pad komen. Een klein overzicht waar je op moet letten als startende ondernemer. Deze 6 praktische tips kunnen je al een heel eind verder helpen.
#1. Zorg voor een goede voorbereiding
Goed begonnen is half gewonnen luidt het gezegde. Bij de opstart van een onderneming geldt eveneens deze vuistregel. Uitgebreid denkwerk op voorhand is nodig als je een bedrijf wil opstarten. Het bepaalt de strategie om er achter te komen hoe je de toekomst van je bedrijf uitstippelt. Volgende items moeten sowieso de revue passeren: de rechtsvorm van het bedrijf, het financieel en ondernemingsplan, het openen van een zakelijke bankrekening en het opzetten van een degelijk financieel administratiegedeelte. Door de juiste fundamenten op poten te zetten, kan je als startende bedrijfsleider meteen op beide oren slapen.
#2. Maak voldoende tijd vrij om klanten aan te spreken
Elk winstgevend bedrijf heeft uiteraard potentiële klanten nodig. Netwerken en een uitgebreid klantenbestand vormen het kloppend hart van een onderneming. Vooral in de aanvangsfase zal je de focus op een groeiend klantenbestand moeten leggen. De manier waarop je aan klantenwerving doet, bepaal je zelf. Dit kan gaan van online kanalen tot een meer persoonlijke aanpak zoals dat in de horeca vaak het geval is. De dag van vandaag bestaan vele mogelijkheden om klanten aan te trekken: zo kan je een online advertentiecampagne op touw zetten, social media inschakelen of een digitale nieuwsbrief rondsturen. Het meest ideale uitstalraam van een onderneming is een eigen website.
#3. Werk een eigen huisstijl uit
Herkenbaarheid van een onderneming speelt een grote factor. Als je een eerste offerte moet maken is het belangrijk dat je de lay-out van je bedrijf in een authentiek jasje steekt dankzij een bepaalde huisstijl. Neem een designbureau onder de arm dat je logo, facturen en eventuele flyers ontwerpt volgens een eigen persoonlijk concept. Hou in het achterhoofd dat een professionele benadering heel veel vertrouwen en naambekendheid wekt bij klanten.
#4. Hecht heel veel belang aan je administratie
Voor een ondernemer die pas start is een goed overzicht van de financiële structuur van het bedrijf meer dan een belangrijke levensader en een vinger aan de pols om de financiële situatie op elk ogenblik te kunnen overzien. Zo krijg je steeds een stand van zaken over de inkomsten en uitgaven. Een goede raad. Laat de BTW bonnetjes niet rondslingeren op kantoor tot op de vooravond van de verplichte BTW aangifte, maar tracht het zoveel mogelijk meteen in orde te brengen. Zo sta je nooit op financieel vlak met de rug tegen de muur.
#5. Breng vanaf dag 1 het debiteurenbeheer in orde
Cashflow is voor iedere beginnende ondernemer van cruciaal belang. Wie wil niet zijn facturen zo vlug mogelijk betaald hebben. Een professioneel debiteurenbeheer is daarom de ideale bondgenoot en hulpmiddel. Zorg dat je welomlijnde duidelijke overeenkomsten op voorhand maakt met je klanten over de betalingstermijnen. Volg openstaande facturen meteen op de voet op en schrijf meteen een betalingsherinnering. Een kleine praktische hint om het debiteurenbeheer onder controle te houden: automatiseren is de boodschap.
#6. Informeer je voldoende over aftrekposten
Een vaak voorkomende fout bij startende ondernemers is dat ze niet voldoende op de hoogte zijn van mogelijke aftrekposten. Zo heb je uiteraard de zelfstandigenaftrek, maar wat soms uit het oog wordt verloren is de startersaftrek. Met deze fiscale regeling mag je een extra bedrag van de winstmarge aftrekken als startende ondernemer waardoor je minder belastingen betaalt op je inkomen.
Wil je meer waardevolle informatie?
Neem dan contact op met AceStart en begin de online boost die jouw bedrijf verdient!
Samen met onze kennis maak jij jouw bedrijf tot een online succes.